admin admin .

admin

تست شنوایی سنجی نوزاد در منزل

سیستم شنوایی کودکان روز به روز پیشرفت می کند. نوزادان از سه ماهگی که صداها را به خوبی می شنوند و درک می کنند شروع به واکنش نشان دادن می کنند و زمانی که با آن ها صحبت می کنید لبخند می زنند یا صداهای مختلفی تولید می کنند، اگر کودک دچار مشکل شنوایی باشد نمی تواند صداها را بشنود و واکنشی نشان نمی دهد.

مشکلات شنوایی
گوش یکی از پیچیده ترین اعضاء در بدن می باشد که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. چند نمونه از این قسمت ها شامل: گوش بیرونی، گوش میانی، گوش داخلی، عصب شنوایی، سیستم شنوایی و... می باشد. زمانی که قسمت های مختلف گوش به درستی کار کنند فرد می تواند به خوبی بشنود و پردازش کند. اگر یکی از قسمت های گوش به درستی فعالیت نکند کودک دچار کم شنوایی یا ناشنوایی می شود. اختلالات شنوایی می تواند باعث بروز مشکل در گفتار، زبان، مهارت های اجتماعی و... شود.

تکامل کودکان کم شنوا
رشد کودکان کم شنوا به زمان تشخیص بیماری آن ها بستگی دارد. کودکانی که مشکل شنوایی آن ها بعد از 2 سالگی تشخیص داده می شود با مشکلات زبانی، گفتار، یادگیری و... رو به رو خواهند شد. این مشکلات همیشه همراه آن ها خواهد بود.

ماه های اول تولد نوزاد، برای رشد گفتار و زبان او بسیار مهم می باشد. هر چه مهارت های شنوایی کودک زودتر تکمیل شود او بهتر می تواند سخن بگوید.

اگر مشکل شنوایی کودک سریع تشخیص داده شود می توان با روش های مختلف مثل کاشت حلزون، استفاده از سمعک و... مشکل کم شنوایی را حل کرد.

شنوایی و درک نوزادان در سنین مختلف
از بدو تولد تا 3 ماهگی
شنوایی و درک : از زمان تولد تا سه ماهگی کودک به صداهای بلند واکنش نشان می دهد، زمانی که با او صحبت می کنید لبخند می زند و واکنش نشان می دهد، صدای والدین خود را تشخیص می دهد و گریه را متوقف می کند، با شنیدن صداها مکیدن را کم یا زیاد می کند و با شنیدن صداهای مختلف ساکت و آرام می شود.

تولید صدا : صداهای خاصی تولید می کند، برای نیازهای خود گریه می کند و زمان بیدار شدن صداهای آرامی تولید می کند.

4 تا 6 ماهگی
شنوایی و درک : کودک سر خود را به طرف صدا برمی گرداند، به صداهای مختلف واکنش نشان می دهد، به اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند واکنش نشان می دهد و به موسیقی توجه می کند.

تولید صدا : صداهای مختلف پشرفته تری مثل پ، ب، م و... تولید می کند، لبخند می زند و می خندد، زمانی که هیجان زده شود صداهای خاصی تولید می کند و زمان بازی کردن با دیگران یا در تنهایی صداهای مختلفی را زمزمه می کند.

7 ماهگی تا 12 ماهگی
شنوایی و درک : کودک در این سنین از بازی هایی مثل دالی موشه لذت می برد، به صداهای مختلف توجه می کند و به سمت صدا بازمی گردد، به صحبت های اطرافیان گوش می دهد، نسبت به اسم خود واکنش نشان می دهد، وسایل پرکاربردی مثل لیوان، کفش، کتاب و... را که زیاد استفاده می کنید می شناسد.

تولید صدا : صداهایی مث بابا، دادا و... ایجاد می کند، برای جلب توجه صداهای مختلفی تولید می کند، با حرکت دادن دست و پا با دیگران ارتباط برقرار می کند (بالا بردن دست ها برای بغل کردن).

1 تا 2 سالگی
شنوایی و درک : کودک با سوال کردن در مورد قسمت های مختلف بدن به آن ها اشاره می کند، سوالات ساده را درک می کند و به داستان ها و آهنگ ها گوش می دهد.

صحبت کردن : نسبت به گذشته کلمات کامل تر و بیشتری می گوید و از سوالاتی مثل این چیه یا کجاست استفاده می کند.

2 تا 3 سالگی
شنوایی و درک : در این سن کودک می تواند کلمات را به خوبی درک کند و دستورات کوتاه را متوجه شده و اجرا می کند.

صحبت کردن : تقریبا واضح و کامل کلمات را ادا می کند، جملات 2 یا 3 کلمه ای می گوید و از صداهای ک، گ، ف، ت، د و ن استفاده می کند.

تست شنوایی سنجی کودکان در منزل
تست شنوایی سنجی انواع گوناگونی دارد. در این قسمت به چند نمونه از آزمایش های ساده ای که به وسیله ی آن ها می توان شنوایی نوزاد را آزمایش کرد اشاره خواهیم کرد.

1- کودک خود را به صورت نشسته قرار دهید، و پشت سر او ایستاده و دست بزنید. اگر کودک به طرف شما برگشت شنوایی او کاملا سالم است.

2- زمانی که کودک توانست کنترل بدن خود را حفظ کند او را در یک طرف اتاق نشانده و از طرف دیگر نام او را صدا بزنید، واکنش نشان دادن به نام خود می تواند نشان دهنده ی سلامت شنوایی باشد.

3- در 10 ماهگی کودک تقریبا صداها را می شوند و معنی آن ها را درک می کند. زمانی که شما چندین بار یک کلمه ( برای مثال: لیوان یا ماشین) را تکرار می کنید پس از مدتی کودک باید پس از شنیدن اسم وسیله به آن اشاره کند.

نشانه های مختلفی وجود دارد که با مشاهده ی آن ها باید به پزشک مراجعه کرد، در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد.

افراد با مشاهده ی قرمزی پوست اطراف گوش، وجود مانع در گوش، آسیب دیدگی گوش، بوی بد گوش، درد گوش و خروج مایعات و ترشحات باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۷:۵۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)